8 november 2012

Samspel mellan slutare, bländare och ISO


Vad behöver man tänka på när man ställer in?
När man ska ställa in inställningarna manuellt på sin kamera så kanske man ska tänka på vad man prioriterar mest i just den bilden. Är det viktigast med en skarp bild eller en bild som inte är brusig, och spelar det stor roll hur långt skärpedjup det är i bilden? Man ska tänka på ljusförhållandena och vad det är för objekt man ska fotografera, tex om det rör sig fort eller om det är stilla.

Vad händer om jag höjer/sänker ISO? Vad måste jag göra med bländaren och slutaren då?
ISO bestämmer hur ljuskänslig sensorn (eller filmen) är. Ett lågt ISO ger lite mörkare bilder, medan ett högt ISO ger ljusare bilder. Om man använder ett högt ISO så finns det däremot risk för att bilden blir ganska brusig. När man använder ett lågt ISO så kan man behöva använda en lite längre slutartid och/eller ett lägre bländarantal (större bländaröppning). Om man däremot använder ett högt ISO så kan man använda kortare slutartider och mindre bländare.

Vad händer om jag höjer/sänker slutartiden? Vad måste jag göra med bländare och ISO då?Slutaren bestämmer hur länge kameran ska släppa in ljus. Använder man en kort slutartid så blir bilden ofta skarp, och om man använder en lång slutartid så kan det lätt bli rörelseoskärpa. När man använder en kort slutartid så kommer det inte in så mycket ljus i kameran, så då får man ha en större bländaröppning och/eller ett högre ISO. Använder man i stället en lång slutartid så släpps det in ljus i kameran under en längre tid, och man kan använda mindre bländaröppning och lägre ISO.

Vad händer om jag höjer/sänker bländaren? Vad måste jag göra med slutare och ISO då?Bländaren avgör hur stor öppningen som ljuset släpps in genom ska vara. Använder man ett högt bländarantal så blir det en liten bländaröppning, och använder man ett lågt bländarantal så är det en stor bländaröppning. När man använder en hög bländare så är inte öppningen där ljuset släpps in så stor, så man får använda längre slutartid och/eller högre ISO. Använder man i stället en låg bländare, dvs en stor bländaröppning, så kan man använda kortare slutartider och lägre ISO.

7 november 2012

Bländare


Det är bländaren som bestämmer hur mycket ljus som släpps in i kameran. När det är ljust så används en liten bländare (högt bländarantal) och när det är mörkt så används en stor bländare (lågt bländarantal). Det påverkar även hur långt skärpedjup man har i bilden, så om man har en stor bländare så blir det ett kort skärpedjup och tvärtom.














F/5,6
På den här bilden hade jag en stor bländare (lågt bländarantal), vilket resulterar i att bilden bara är skarp på en väldigt liten del. Det är vanligt att man använder en stor bländare vid tex porträttfoto, detaljbilder eller när man vill ha en lite ljusare bild utan att få långa slutartider.















F/20
Här använde jag en bländare som ligger lite mittemellan stor och liten. Det ger ett längre skärpedjup, alltså får man en lite klarare bild av vad som finns i bakgrunden. Den släpper även in mindre ljus än om man använder en större bländare.














F/32
På den här bilden använde jag en liten bländare (högt bländarantal). Det gör så att hela bilden blir mycket skarpare. Används när man ska fotografera landskap, eftersom att man vill ha skärpa över hela landskapet.

6 november 2012

ISO


ISO är det som bestämmer hur ljuskänslig sensorn i kameran ska vara (alternativt ljuskänsligheten på filmen i analoga kameror). Ett lågt ISO kan resultera i att bilden blir ganska mörk om det inte är ljust när man fotar. Om man i stället använder ett högre ISO så blir bilden ljusare, men det brukar även bli en hel del brus i bilden. Hur många olika ISO man kan välja mellan skiftar lite mellan olika kameror, och vissa kameror hanterar även bruset vid högt ISO bättre än andra.

Här är några exempelbilder, för att se skillnaden bra så använde jag bara samma slutartider och bländare hela tiden (en slutartid och bländare för bilderna över parkeringen, samt en slutartid och bländare för bilderna på stolen).









ISO 100
Här använde jag ett väldigt lågt ISO. Ljuskänsligheten är väldigt låg, vilket resulterade i väldigt mörka bilder på grund av att jag hade väldigt kort slutartid. Om man använder  så räcker låga ISO-tal som 100 eller 200 när det är ljust. Använder man för låga ISO-tal när det är mörkt och man inte använder långa slutartider så kan bilden bli svart.















ISO 200
ISO 200 ger en lite högre ljuskänslighet, vilket även resulterar i en ljusare bild.



















ISO 400
Med ISO 400 så blir bilden ännu ljusare.


















ISO 800
Ett ISO som inte är så jättehögt utan är lite mittemellan kan vara bra att använda när det finns en del, men ändå begränsad belysning.

















ISO 1600
Det börjar bli en del brus i bilden vid 1600, men det kan ändå vara bra att använda när man vill ha en skarp bild trots dåliga ljusförhållanden.














ISO 3200
Vid ISO 3200 blir bilden väldigt mycket ljusare än vid de låga talen. Däremot kan bilderna bli väldigt brusiga när man kommer upp till så här höga tal. När man ska fotografera i mörker och inte vill eller kan använda blixt så kan det även vara bra, speciellt om man tex vill undvika rörelseoskärpa orsakad av långa slutartider. I vissa sammanhang kan bruset även utgöra häftiga effekter. Om man använder ett för högt ISO när det är ljust så kan bilden däremot bli vit.

5 november 2012

Slutare

Slutartiden bestämmer under hur lång tid det ska släppas in ljus i kameran. Det är slutaren som avgör hur lång tid det tar att ta bilden och hur mycket ljus som finns i bilden.



Kort slutartid (1/125s)
Använder man en kort slutartid så släpper kameran bara in ljus en kort stund vilket resulterar i en skarpare bild än om man har en lång slutartid. Om det däremot är mörkt och man använder en kort slutartid så kan bilden bli väldigt mörk. Korta slutartider kan vara bra att använda när man fotar tex sportevenemang eller bara vill ha en skarp bild.


Lång slutartid (1/4s)
Använder man en lång slutartid så kan bilden bli väldigt suddig eftersom att det tar längre tid för bilden att tas. Om man använder en lång slutartid så kan bilden även bli väldigt ljus om det inte är mörkt när man fotar. Det är bra att använda stativ om man vill fota med lång slutartid, eftersom att vi aldrig kan hålla kameran helt stilla för hand. Långa slutartider kan vara bra att använda om det är mörkt eller om man vill uppnå en viss effekt.

4 november 2012

Perspektiv, utsnitt och ljus


PERSPEKTIV
Perspektivet är det som berättar ur vilken vinkel bilden är tagen. Olika perspektiv kan användas för att få en viss effekt i bilden; till exempel för att få motivet att se större eller mindre ut. Perspektivet är även hur tredimensionella objekt avbildas i en tvådimensionell bild.





Grodperspektiv
Ett grodperspektiv är när man tar bilden underifrån. Det får oftast motivet att se större och 'mäktigare' ut. Det är vanligt att tex chefer porträtteras i grodperspektiv, just för att visa att han är mäktig och det är han som bestämmer.





Fågelperspektiv
Ett fågelperspektiv är när man tar bilden ovanifrån. Det får motivet att se mindre ut, precis som när vi står bredvid ett barn så ser det väldigt litet ut, men om vi i stället hukar oss ner till deras nivå så är de inte så små ändå.








Normalperspektiv
Ett normalperspektiv är när bilden är tagen rakt framifrån. Det kan vara svårt att uppnå en bild tagen exakt framifrån eftersom att vi tex är olika långa, då blir det i stället ett normalperspektiv med drag av fågel- eller grodperspektiv.









Centralperspektiv
Ett centralperspektiv är när majoriteten av bildens linjer möts på samma punkt, tex en rak väg eller en lång korridor.








UTSNITT
Bildutsnittet är vad som finns med i bilden, alltså hur mycket av motivet och möjligtvis dess omgivning som ryms innanför bildens kanter.






Miljöbild
Om man tar en bild där man visar mycket av omgivningen runt huvudmotivet så blir det en miljöbild.
















Helbild
En helbild är när hela motivet syns, tex hela modellen eller en hel blomma (allt som man ser över jorden).
















Halvbild
En halvbild är när halva motivet är med i bilden, tex midjan och uppåt på människor.















Närbild
En närbild (alternativt porträttbild) är när en del av motivet är med i bilden, eller när man kommer nära ett litet motiv.













Närbild
En närbild (alternativt porträttbild) är när en del av motivet är med i bilden, eller när man kommer nära ett litet motiv.







LJUS
När man pratar om vilket ljus en bild har så handlar det, bortsett från vilken typ som naturligt ljus eller blixtljus, om vilken vinkel ljuset kommer ifrån och vilket håll det träffar motivet från.





Medljus
Medljus är när man har ljuset i nacken. Man ska se upp så att inte ens egen skugga kommer med i bilden. Det passar bra i miljöbilder och kan skapa fina skuggor samtidigt som motivet är väl upplyst.





Motljus
Motljus är när ljuset är framför kameran. Det kan skapa mörka silhuetter eller användas för att lysa upp motivet, tex om man har ljuset bakom ett löv eller en blomma.







Sidoljus
Sidoljus belyser främst en sida av motivet. Det kan skapa dramatiska skuggor eller så kan man använda en reflexskärm för att få en jämnare ljusspridning.